De Kleine Zeemeermin

Bij s.v. N.O.A.V. staan we voor een gedegen zwemopleiding, die niet alleen een goede zwemtechniek garandeert, maar ook het spiergeheugen traint. Dit spiergeheugen hebben de kinderen nodig om een leven lang veilig te kunnen zwemmen. Het vergt tijd om spiergeheugen (en daarbij ook spierkracht) op te bouwen. Het ene kind zal de bewegingen sneller onder de knie hebben dan een ander. Daardoor kan het voorkomen dat uw kind af en toe van groepje wisselt, we proberen elk kind in te delen in een groepje dat zo goed mogelijk bij zijn of haar zwemniveau en vooruitgang past.

Bij onze zwemvereniging mogen kinderen starten met zwemlessen als ze 5 jaar zijn (eerder beginnen met zwemmen/watervrij maken kan en is zeker aan te raden. Daarvoor verwijzen wij u graag naar ons ouder-kind zwemmen). Als een kind 5 jaar is, is het cognitief beter in staat om de lessen te volgen en de link te leggen tussen de uitleg en de bijbehorende bewegingen. Ervaring leert dat kinderen die jonger starten niet eerder hun A-diploma behalen.

De weg naar het A-diploma kan een lange weg zijn. Zeker als het kind nog niet volledig watervrij is als het mag beginnen met de zwemlessen kan dit traject 2 jaar duren. Dit is een landelijk gemiddelde. Dat betekent dat er kinderen zijn die hun A-diploma sneller behalen, maar ook dat net zoveel kinderen meer tijd nodig hebben. En die tijd gunnen wij ze.

Om deze tijd voor de kinderen in kleinere stukjes te hakken en om het kind tussendoor te motiveren, hebben wij onze eigen “diploma’s” gemaakt. Deze 5 diploma’s hebben als thema “De Kleine Zeemeermin” (KZ 1 t/m 5) en per diploma hebben we bepaalde eisen opgesteld. Aan de hand van deze eisen kunt u als ouder de lange leerweg naar het echte diplomazwemmen beter begrijpen. In het ondiepe bad worden de schoolslag en de enkelvoudige rugslag aangeleerd. Ook wordt de basis van de borst- en rugcrawl gelegd en oefenen we al met onder water zwemmen. Hieronder worden de eisen kort uitgelegd.

Zwemmen met kleren

Elke eerste zaterdag van de maand hebben we “kijkdag”. Dit betekent voor de kinderen van het Kleine Zeemeermin-zwemmen dat ze een T-shirt aan hebben tijdens het zwemmen. Hiermee oefenen we al een klein beetje het zwemmen met kleren, wat een belangrijk onderdeel is van het zwem-ABC.

Aanmelden of vragen? Contact

Diploma 1: Sebastiaan

Dit diploma krijgen kinderen die watervrij zijn en dus echt kunnen beginnen met het leren zwemmen. Voor sommige kinderen is dit watervrij zijn een hele grote stap, zo’n groot zwembad kan behoorlijk intimiderend zijn. Met veel geduld en spelletjes helpen wij uw kind vertrouwen te krijgen in het spelen in het water. Onze eisen voor KZ1:

• Spetteren onder de douche

• Onder water vissen vangen

• 5 tellen met je gezicht in het water

• Vanaf een mat het water in

Diploma 2: Botje

Dit diploma krijgen kinderen die zelfstandig op hun buik en rug kunnen drijven. Dit klinkt misschien heel banaal, maar voor een kind is het best een stap om los van de grond te komen en je over te geven aan het water. Het is echter van groot belang dit goed te kunnen en te durven, aangezien dit de basis is voor álle zwemslagen. Onze eisen voor KZ2:

• Helemaal zelf drijven op de buik

• Helemaal zelf drijven op de rug

• Vanaf de kant in het ondiepe bad springen